.

.

onsdag 17 september 2014

ABC kurs

Vad man än kallar det för låter det töntigare än vad det var.
ABC står för alla barn i centrum och är en föräldra utbildning, som sagt utbildning eller kurs låter fel.
Man träffas och pratar om sina barn utifrån olika frågeställingar.
Men även om det låter idiotiskt så var det jätte bra och jag fick massor med inspiration och verktyg att hantera specifika situationer.
Att höra andras berättelser om specifika situationer var också oerhört lärorikt.
Alla gick inte att relatera till eftersom alla barn inte är lika men jag tog med mig massa bra ider hem.
Det går att läsa mer om det HÄR

En ide kom från en annan familj att tiden hemma på kvällen med barnen är det telefon förbud.
Alla föräldrar var rätt överens om att alla sneglar på telefonen lite då och då, läser sms, tittar facebook, laser jobbmailen osv.
Och när hon sa konkret att vi är hemma tillsammans mellan 17.30 och barnen sover 19.30 det blir alltså 2 telefon fria timmar på ett dygn .......  då lät det ju snarare idiotiskt att titta på telefonen.
Två jävla timmar per dygn kan man väl lägga på sina barn?!?

Det andra som jag lärde mig som tydligen är vetenskapligt bevisat är att om man ägnar minst 15 per dag med sitt barn, kvalitets tid, ensammen egen tid med barne så ska konflikterna i hemmet öka med  ??% kommer inte ihåg hur många men att det räcker med 15 minuter om dagen. Det är coolt och tänkvärt och nästan löjligt att vi inte kan få ihop här hemma.
Det är ganska svårt att ge varje barn 15 minuter egentid  när man är ensammen.
 Micke var hemma i en timma på kvällen idag och då åt vi middag och han fixade innebandy kläderna åt laget och sen åkte han igen.
I går kom han hem vid nio och då sov vi alla redan.
I måndags minns jag inte ens vad vi gjorde.

Sammanlagt är det 4 gånger och igår handlade det om att inte se så allvarligt på allt, att inte jämt säga nej och sådana saker.

Eftersom Micke var borta hela kvällen fick killarna gå på innebandyn själva och sedan vänta på mig utanför och dom var så duktiga.
Dom satte sig på bänken utanför och åt sin middag och sedan lekte dom i klätterställningen och Nelli satt så fint, men hon blev lite gnällig mot slutet, det var ju ändå i 2,5 timmar.








vises

Inga kommentarer:

Tack för att du har tittat in på min blogg och hjärtligt välkommen tillbaka.

Ha en bra dag!

Kram Michaela :)