.

.

onsdag 6 februari 2013

6 års kontroll och åtgärdsprogram

I dag har Leo varit hos skolsyster på 6 års kontroll, blev lite omständigt för jag hade i min sjuka och mycket förvirrade hjärna glömt det så det kom jag på när vi kom till skolan, så jag och Leo gick hem och lämnade Tuffs och gick sedan till skolsyster.
Vi pratade ganska mycket tackvare den pågående utredningen som startat nu, och hon kom med jätte mycket bra tips så jag bad henne att prata med Leos klassföreståndare.

Vi fick Leos åtgärds program idag och jag tyckte det kändes fattigt men hans fröken skulle prata med skolsyster och se om de kunde utarbeta fler konkrteta åtgärder







4 kommentarer:

Linda aka Javamorsan sa...

Måste fråga dig om ingen lotsat dig vidare till utredning. På åtgärderna som skrivs ner här kan jag utröna att han kan behöva mer hjälp än det som står där.
Missförstå mig rätt nu. Har han nån diagnos eller bara diffusa svårigheter?
Jag fick ingen hjälp alls med min dotter innan hon fick diagnos. Diagnosen ger dig som förälder mer rättigheter.

Massa kramar till dig och din söte son!

Michaela sa...

Vi ska fylla i papper och sedan få träffa skolläkaren den 27 mars och se vad han säger, jag gissar att detta är en början till utredning.

Unknown sa...

Svar: Japp, om man nämner det så säger dom bara något i stil med att vi ska bara lyfta fram det positiva och inte prata om det som är negativt.. Jag tycker det är fel.. för då känner jag inte att jag får någon hjälp utav det.. men sen när nya bebisen kommer kan det nog vara skönt att få positiv feedback så kommer nog gå kvar det ändå..

Anonym sa...

Hejsan! Jag letade efter åtgärdsprogram på nätet och hittade din sons. Måste säga att den är under all kritik. Det viktigaste med ett åtgärdsprogram är vad skolan kan göra för att underlätta för ditt barn, inte ha fokus på vad ditt barn ska ändra på! I ett åtgärdsprogram ska det tydligt framgå vad organisationen kan hjälpa till med, hur pedagogen kan ändra sitt förhållningssätt och om miljön kan ändras för att tillgodose hans behov. Hur/vem hjälper honom i det sociala samspelet? En utredning kan vara både positivt som negativt.Det kan göra att han är berättigad till mer stöd och får mer förståelse för hur han fungerar i olika situationer. Det negativa som kan hända är att omgivningen kan acceptera ett beteende som inte är önskvärt, bara på grund av diagnosen, vilket gör att han inte tränar den förmågan.
Många barn med sociala svårigheter har inte lärt känna sig själv. En bra idé är att arbeta med känslor så han får kontakt med sitt inre.
Avs; blivande lärare

Tack för att du har tittat in på min blogg och hjärtligt välkommen tillbaka.

Ha en bra dag!

Kram Michaela :)