.

.

fredag 11 februari 2011

Vårat första familje råd.

I kväll har vi haft vårat första familje råd.
Det handlade om hur vi ska lösa att killarna bråkar så fruktansvärt om alla saker vi gör.
Vem som ska: sätta på tv, trycka på två ettor, höja ljudet, öppna ytter dörren, låsa ytterdörren, låsa upp när vi kommer hem igen, diska diskmaskinen, välja film, osv osv

På jobber pratar vi jämt om delaktighet, att det är grunden i att lyckas.
Och man måste väl leva som man lär???

Så när killarna lagt sig i sina sängar försökte jag prata om problemet med dom så att dom förstog, och frågade dom vad dom tyckte att vi ska göra åt det här??

Först kom det inget men sen kom dom faktiskt med alla möjliga förslag en del jätte bra på sitt sätt.

Jag bestämde till slut att vi kör varannan vecka, men ändrade mig till att vi börjar med varannan dag så får vi se hur det känns, jag tror att en hel vecka är för lång tid för dom, även om dom tyckte att det var en strålande ide så tror jag inte att dom kan låta den andre göra allt i en hel vecka.
Så vi börjar i morgon Då är det Robins tur att göra allt, välja film, sätta på tv osv

Jag tycker att det känns alldeles underbart att dom har blivit så stora så att vi kan prata om saker och lösa saker på rätt sätt.


Önskar er en riktigt skön fredags kväll YY

3 kommentarer:

Jesse-Paloma sa...

Trevlig kväll till dig/er med!

äppelblomman sa...

Meeen du vilket bra råd! tack de ska jag ta till mej! Ska oxå börja införa familjeråd här hemma!!
Ha en underbar kväll!
Kram K

Linda aka Tokmorsan sa...

Har familjeråd varje vecka här hemma. Ibland blir det bara snack om veckan som gått ibland försöker vi lösa problem. Barnen får vara med och bestämma i stor utsträckning.

Tror detta kommer bli bra för er. Kram

Tack för att du har tittat in på min blogg och hjärtligt välkommen tillbaka.

Ha en bra dag!

Kram Michaela :)