.

.

måndag 24 januari 2011

En stund vid lägg dags

Jag tror på rutiner, av peagogiska skäl och för att det är bevisat att barn mår bäst av rutiner.
Över lag är jag ganska dålig på rutiner tyvärr, man lever inte som man lär.
Men på kvällarna ser vi oftast på en film och sen borstar vi tänderna och går och lägger oss eller jag dom lägger sig :)
I bland struntar vi i tandborstningen för att dom är för trötta helt enkelt, Leo råkar nämligen somna i soffan ibland : ) och ibland borstar vi tänderna och sätter på oss pyjamas innan filmen så dom kan vara uppe lite extra länge.
Nu ska jag göra mitt bästa för att föra in en ny rutin
En stund vid läggdags.
Att när dom lagt sig i sängen ägna en stund åt att prata med dom om dagen, lyssna på deras tankar om saker och framför allt få dom att känna att dom har en egen stund och att mamma bryr sig.
Jag har känt länge att även om jag nu ägnar en stor del av tiden åt dom all min fritid osv så är man inte 100 % med dom om ni förstår hur jag menar det är egentligen ganska liten del av dygnet som dom har ens fullständiga uppmärksamhet.
Så nu ska jag försöka ändra på det och jag tror att en stund innan dom somnar är ett bra tillfälle.
Att avsluta dagen och reflektera över hur dagen har varit.
Men jag kan ju inte lova att det funkar men jag ska fösöka iaf.

Nu ska jag se på CSI och sen sova så god natt på er

5 kommentarer:

Lotte sa...

Den tror jag med på!! På kvällen säger iaf mina barn det som de funderat på hela dagen. Kram

Unknown sa...

Vi brukar alltid ha den pratstunden vid middagen. Men ibland kan det även komma lite diskussioner efter godnattsagan, särskilt om det har hänt något extra viktigt under dagen, då är det mycket tankar som snurrar.

Malena sa...

Hej. Kräftpastan är riktigt god och man slänger ihop det på 10 minuter. Kan ju inte bli bättre. :) /Malena

Linda aka Tokmorsan sa...

Jag försökte med det ett tag men det blev fel så vi la ner det. Fortsätter med våra försök att få ungar att sova med olika metoder!

Hoppas du haft en skön tisdag! Kram

Skuggan sa...

En riktigt bra idé! Min egna tanke var att man skulle ge barnen en stund mitt på dagen, men att ge dem en stund på kvällen låter ju ennu bättre, det är ju då dem brukar ha som mest att tala om! =O)

Tack för att du har tittat in på min blogg och hjärtligt välkommen tillbaka.

Ha en bra dag!

Kram Michaela :)